Persbericht

Gamen is het populairst onder fulltime werkende vrouwen

Amsterdam, 29 mei 2012 - Nederland is het eerste land ter wereld waarbij evenveel vrouwen als mannen online spelletjes spelen, blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2012 dat is uitgevoerd door Newzoo in samenwerking met GameHouse, bekend van de portal Zylom. In een jaar tijd zijn er 160.000 extra vrouwen tussen de 20 en 65 jaar spellen gaan spelen, waardoor Nederland nu 4 miljoen gamende vrouwen telt. Dit aantal is exact gelijk aan het aantal gamende mannen.   

Vrouwen besteden gemiddeld 18 procent meer tijd aan het spelen van spelletjes dan een jaar geleden. Dit komt neer op circa 7,4 uur per week voor iedere gamende vrouw. Opvallend is dat gamen het populairst is onder fulltime werkende vrouwen. Vrouwen die geen werk hebben of met pensioen zijn, hebben geen tot nauwelijks aandacht voor het gamen. Ook heeft het onderzoek aangetoond dat samenwonende vrouwen en moeders meer gamen dan alleenstaanden.

Van alle Nederlandse mannen en vrouwen speelt 56 procent games op de console, PC, mobiele telefoon, tablet of direct online. Dit percentage ligt voor vrouwen tussen de 20 en 65 jaar iets hoger, namelijk 57 procent. 
 
Typisch Nederlands: “Work hard, play hard”
Een opvallend feit is dat het vooral de vrouwen met een fulltime baan zijn die graag spelletjes spelen, bijna 60 procent. Dit staat tegenover slechts 49 procent van de vrouwen zonder werk en 46 procent van vrouwen die met pensioen zijn. De voornaamste reden voor het gamen door de vrouwen blijkt ontspanning te zijn.

Afb1

‘Er wordt vaak gedacht dat mensen gamen uit verveling. Uit dit onderzoek blijkt dat gamen vooral invulling geeft aan de behoefte tot ontspanning. De Nederlandse vrouw speelt meer spelletjes dan dat zij tijdschriften leest, wat een belangrijke verschuiving in het media-consumptiegedrag is’, aldus Madelon Hoekstra-Fortuin, General Manager Advertising Sales Europe bij Gamehouse.
 
Meer schermen, meer tijd om te gamen
In de periode dat vrouwen 18 procent meer tijd zijn gaan besteden aan games, zijn zij 5 procent minder televisie gaan kijken. Tegelijkertijd zijn zij 12 procent meer tijd gaan spenderen aan internet. Een belangrijke drijfveer voor de groei van het gamen, is de opkomst van tablets en smartphones. Door de beschikbaarheid van deze mobiele devices kunnen vrouwen op meerdere momenten van de dag spelen. Nederland springt er met name in het gebruik van tablets uit vergeleken met de andere Europese landen die zijn onderzocht. 18 procent van de bevolking gebruikt al een tablet, oftewel 2,6 miljoen Nederlanders. Circa een derde gebruikt de tablet ook om op te gamen. Onder vrouwen blijft het spelen op game-websites, zoals Zylom.nl, het populairst. 40 procent van alle vrouwen tussen de 20 en 65 jaar speelt op deze websites, vergeleken met 28 procent op game consoles en 27 procent.

Afb2
Afb3

Over Nationaal Gaming Onderzoek 2012 en Newzoo
Het in Amsterdam gevestigde marktonderzoeksbureau Newzoo heeft in maart en april dit jaar in zeven landen gelijktijdig onderzoek gedaan. De serie onderzoeken is in het buitenland bekend als de 2012 National Gamers Surveys. In totaal zijn meer dan 20.000 respondenten betrokken geweest bij het onderzoek, geselecteerd op basis van representativiteit voor de gehele bevolking van 10 tot 65 jaar (met internettoegang). Newzoo biedt haar klanten online toegang tot alle data met een tool die het mogelijk maakt diepe analyses uit te voeren op meer dan 200 onderwerpen, en eenvoudig grafieken te publiceren. Veel internationaal gerenommeerde partijen uit de VS, Azië en Europa maken hier gebruik van, waaronder SEGA, Blizzard, Kabam, Incomm, GameHouse/Zylom, EA, PopCap. Meer info: www.newzoo.com
 
Over Zylom
Zylom is de Europese marktleider op het gebied van casual games. Deze games worden ook in Latijns-Amerika en Azië aangeboden. Ze zijn casual van opzet, wat betekent dat ze relatief snel te spelen zijn. Zylom biedt meer dan 300 gratis onlinespelletjes aan, waaronder actie- & kookspelletjes en Mahjong. Bovendien distribueert de spelletjesaanbieder ruim 700 downloadbare spellen, zoals Zoek en Vind, 3-op-een-rij en time management spellen, die gratis te proberen zijn en daarna gekocht kunnen worden. Houders van een FunPass kunnen alle downloadspellen onbeperkt spelen. Zylom is tevens producent van casual games: de in-house gamestudio ontwikkelt populaire spellen zoals Campfire Legends – The Hookman, Heart’s Medicine en de Delicious-serie. Maandelijks spelen ruim 20 miljoen mensen in Europa – van wie het merendeel vrouwen in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar – op zylom.com. Zylom is onderdeel van het Amerikaanse GameHouse. Kijk voor meer informatie op www.zylom.nl, www.gamehouse.com/eu

Contact
Newzoo
Peter Warman
CEO & co-founder
E-mail: [email protected]
Tel: +31 (0)20 6635816
 
Zylom
Madelon Hoekstra-Fortuin
General Manager Advertising Sales Europe
E-mail: [email protected]
Tel: +31 (0)40 2391370

Bron: EMEA Persberichten Publicatie Platform