Obstipatie? Lactulose of prebiotische voedingsvezels?

Persbericht

Er bestaan diverse stoffen die obstipatie mede verhelpen. We vergelijken hier de middelen; het chemische middel Lactulose en het natuurlijke middel de prebiotische voedingsvezels. Lactulose verschijnt op de markt onder verschillende merknamen en in verschillende concentraties. Voedingsvezels verschijnen er ook onder diverse merknamen, alleen de combinatie met prebiotische voedingsvezels is Obsti-Pre.

 

Lactulose

Lactulose is een medicijn dat meestal door huisartsen wordt voorgeschreven om obstipatie op te lossen. Dit product werkt als het ware richting diarree. Lactulose wordt op een chemische manier bereid uit lactose. Het is bekend dat mensen die lactose gevoelig zijn dan niet of nauwelijks beschikken over het enzym om lactose af te breken. Vervolgens komt lactose in dat geval onverteerd  in de dikke darm waar het een goede voedingsbron is voor de ongunstige darmbacteriën met alle gevolgen van dien, dus winderigheid, darmgerommel en opgeblazen gevoel. Het is bekend dat Lactulose eveneens in de darmen wordt omgezet tot melkzuur en azijnzuur. Deze zure stoffen trekken door osmose water in de darmen, waardoor de ontlasting consistenter wordt en de darminhoud in volume toeneemt. Dat prikkelt de darmwand die actiever wordt. Het is dan ook niet vreemd dat de bijwerkingen lijken op wat mensen doorstaan die lactose gevoelig zijn, zoals winderigheid, darmgerommel en opgeblazen gevoel.

 

Prebiotische voedingsvezels

Prebiotische voedingsvezels zijn natuurlijke vezels waar de gunstige darmbacteriën goed op gedijen en daardoor minder winderigheid en gerommel in de darmen doen laten ontstaan. Daarnaast zijn er niet-fermenteerbare voedingsvezels, zoals hemicellulose, cellulose en lignine. Niet-fermenteerbare voedingsvezels zijn natuurlijk en prikkelen de darmwand op een natuurlijke manier en stimuleren daardoor de darmperistaltiek; het kneden, heen- en weer- en doorpompen van de darminhoud. Tevens houden niet-fermenteerbare voedingsvezels vocht vast waardoor ze bijdragen aan het verkrijgen van een meer consistente darminhoud.  Prebiotische voedingsvezels bevatten praktisch geen allergene stoffen en kennen nauwelijks bijwerkingen. Ze dragen op een duurzame wijze bij aan het zelf herstellend vermogen van de darmen en aan het lichaam.

 

Uw eigen beslissing

Van belang is dat u voldoende voedingsvezels binnenkrijgt. Dat kunt u bereiken door dagelijks, indien mogelijk, 250 gram gekookte aardappelen te eten, 2 ons verse groente, 2 stuks vers fruit, 250 ml yoghurt en 100 gr volkorenproducten. Drink voldoende water en beweeg voldoende (want dan bewegen de darmen ook mee). Echter, weinigen lukt het om een dergelijk leefstijl uit te voeren, noch vol te houden, bijvoorbeeld tijdens vakantie of ziekte ….. Dan wil nogal eens een keertje gebeuren dat bij stress of emotionele gebeurtenissen (werkloos worden, scheiden, seksueel misbruikt, fysiek geweld, pesterijen ed) of lichamelijke veranderingen (hormonale veranderingen, zwangerschap, menopauze, menstruatie periode, groeien, ouder worden) obstipatie nogal eens wil ontstaan, indien te weinig voedingsvezels worden genuttigd. Om een snelle oplossing van obstipatie te forceren wil Lactulose nog weleens snel helpen. Wilt u een duurzame oplossing op een natuurlijke wijze, dan worden prebiotische voedingsvezels geadviseerd. Daarmee is het tekort van de inname aan voedingsvezels op te vangen. Voor nadere info zie; http://www.obstipatie-info-nl .  Van belang is dat u tijdig maatregelen neemt om obstipatie te voorkomen. En dan is de kans kleiner dat u later onverwachts door obstipatie wordt getroffen.

 

Monnickendam, 22 januari 2012

ir. Rien Vervoort; voedingsfysioloog en nutritionist

Bron: EMEA Persberichten Publicatie Platform