Kijk door de ogen van de redactie
Waar let een redacteur op bij het goedkeuren van persberichten en hoe voorkom ik dat ik gebanned wordt?

Wij hebben gesproken met een redacteur van "EMEA Persberichten", Emea.nl is een onderdeel van "G8 InternetMedia". G8 InternetMedia is internationaal actief als Internet uitgever en beheert meer dan 40 websites en diverse internet diensten. De redactie van "EMEA Persberichten" bedient ruim een dozijn persberichten websites in verschillende landen en talen. Hierbij wordt het redactie team ondersteund door "G8 InternetMedia", ze beheren de webservers en beiden technische ondersteuning. De webservers van "G8 InternetMedia" zijn geografisch verspreid en hebben webservers in Nederland, Engeland en de Verenigde Staten. Een klein team van systeembeheerders beheert de technische infrastructuur en ontwikkelen websites en website functionaliteiten. G8 InternetMedia verzorgt het technische gedeelte wat ook wel de "Backend" wordt genoemd en de redactie verzorgt de zogenaamde "Frontend", de inhoud wat ook wel content wordt genoemd.

Wat doet de redacteur
De taak van de redacteur is het beoordelen van ingestuurde persberichten en het beheer van de content. Dit klinkt eenvoudig maar dat is het niet, wij ontvangen dagelijks duizenden berichten waar van slechts 10% daadwerkelijk wordt gepubliceerd. Gelukkig werken we nauw samen met het technische team en bedenken oplossingen voor wat betreft het bestrijden van spam. We spreken ook van berichten en geen persberichten. Er is pas sprake van een persbericht als deze aan een aantal criteria voldoet. De belangrijkste voorwaarde is dat het om een nieuwsfeit gaat en geen reclame uiting is. Het systeem filtert 80% van de berichten al voor dat deze worden aangeboden ter beoordeling. Wij noemen dit mogelijke spam, aangezien dit proces geautomatiseerd plaats vind weten we niet zeker of dit daadwerkelijk spam is. De ervaring leert dat 99% daadwerkelijk spam is, een redacteur controleert dit regelmatig en toetst de berichten op de criteria van een persbericht en blijkt dat dit toch een persbericht is en geen spam dan wordt deze alsnog gepubliceerd. Daarnaast worden ip adressen en accounts gebanned, indien men een "ban" status heeft kan men nog wel gewoon de websites bezoeken maar is het niet mogelijk een persbericht in te sturen. Hiermee wordt voorkomen dat er nog meer berichten worden ingestuurd welke deze controle voorbij moeten gaan. Het systeem is niet waterdicht en dus kan het zijn dat er toch nog berichten door de controle glippen. Alle berichten welke door de controle komen worden aangeboden ter beoordeling. Een redacteur kan deze voor of na het publiceren beoordelen en verwijderen. Daarnaast kunnen ook bezoekers melding maken van spam of ook wel reclame uiting genoemd. Deze berichten worden achteraf alsnog verwijderd en de verzender wordt gebannen. Tegenwoordig wordt de ban ook op alle andere websites doorgevoerd. Dit houd in dat als iemand op een Nederlandse website een ban krijgt dit ook wordt doorgevoerd naar alle andere websites in België, Spanje, de Verenigde Staten etc. Doordat het grootste deel van de spam detectie automatisch plaats vind kan het wel eens gebeuren dat er iemand onterecht wordt gebanned. Indien men dan contact opneemt met ons dan zullen we proberen deze gebruiker opnieuw te beoordelen. Het is lastig om te achterhalen wat de reden is geweest omdat er dagelijks honderden gebruikers accounts en IP adressen worden gebanned.

Heeft de redactie een zware taak?
De redactie heeft het druk ondanks vele geautomatiseerde processen. Naast het beoordelen van berichten wordt er ook wel eens een verzoek tot verwijdering gedaan. Ons beleid is dat indien wij een dergelijk verzoek krijgen daar meestal wel gehoor aan geven. Sommige persberichten zijn vals of beschadigen het imago of de rechten van een bedrijf of organisatie. De verzender van dat bericht wordt na verwijdering van het bericht gebanned. Wij zijn voornamelijk bezig gebruikers te bannen en beoordelen honderden berichten per dag. Daar zijn we wel even zoet mee, vooral omdat het niet om een website maar om ruim 12 internationaal verspreide websites gaat. We hebben de laatste tijd enkele websites overgenomen welke nu aan ons redactie netwerk is gekoppeld. Zodra er een bericht de spam detectie heeft doorstaan krijgen wij hier een bericht van. Nu kunnen wij het bericht beoordelen en toetsen we deze aan een aantal criteria waaronder:
- Is er sprake van een nieuwsfeit?
- Is dit een reclame uiting?
- Is dit een dubbel ingestuurde persbericht?
- Is het bericht in de juiste taal opgesteld?
- Is het grammaticaal in orde?
- Is de opmaak in orde of staat alles vetgedrukt?
- Worden er veel webadressen gebruikt in de content?
- voldoet het bericht ook aan de overige criteria?

Indien een bericht wordt afgekeurd dan wordt het account en IP adres van de verzender gebanned wat resulteert in een netwerk brede ban voor alle websites in ons beheer.

Als je dit dagelijks doet krijg je er handigheid in en ben je in staat binnen enkele seconden al een beoordeling te maken. Deze handigheid komt goed van pas aangezien er honderden berichten beoordeeld moeten worden. Daarnaast kan er achteraf nog beoordeeld worden en een bericht wordt alsnog verwijderd.

Hoe zit het als ik een betaalde persbericht instuur?
Betaalde persberichten doorlopen een andere procedure en daar wordt ook een ander beleid voor gevoerd. Zo ondergaan betaalde persberichten geen spam controle en wordt het bericht direct gepubliceerd, de spam controle is vervangen voor het betaal proces, spammers betalen niet vaak. Maar toch kan het voorkomen dat er spam doorslipt of dat het bericht niet aan de criteria voor een betaalde persbericht voldoet en wordt deze alsnog verwijderd. Echter zullen wij de criteria van een persbericht wat soepeler toepassen omdat een betaalde persbericht nog een functie heeft voor de verzender, dat is namelijk een link naar de website. Het grote voordeel is dat wij deze betaalde persberichten: "Premium Persberichten" doorplaatsen op een aantal andere websites en een RSS Feed aanbieden voor partner websites of andere website. Beheerders van die websites kunnen en mogen persberichten overnemen. Als men weet dat het om betaalde persberichten gaat weet men dat de kwaliteit van deze berichten beter is en het is een zogenaamde low frequency feed. Anders krijgt men vele persberichten per dag aangeboden en groeit de database behoorlijk snel, de meeste webmasters beschikken niet over een aparte database cluster zoals wij en zullen al snel uit de voegen barsten.

Wat is het voordeel om te betalen voor een persbericht
Indien men betaald voor een persbericht dan zijn hier meestal een aantal voordelen aan verbonden. Zo bespaar je in ieder geval veel werk omdat de berichten op een aantal andere websites worden doorgeplaatst inclusief een link naar uw website. Er zijn webmasters die betalen voor Search Engine Marketing en betalen voor links naar de eigen website. Doorgaans krijg je bij ons voor de prijs van een link welke de SEO bedrijven rekenen, een vijfvoud of meer aan externe links naar uw website. Het loont de moeite want er zitten een aantal bekende websites met een hoge Pagerank bij waar wij uw persbericht doorplaatsen. Natuurlijk zijn er altijd wel slimmeriken die een affiliate link in een persbericht plaatsen, ze krijgen dan vaak betaald per klik of per verkoop. Dit is natuurlijk over duidelijk een reclame uiting vermomd als persbericht. Een persbericht heeft natuurlijk ook de functie bekendheid voor een product of bedrijf te verwerven. Maar dit soort berichten worden verwijderd. Meestal stellen we de verzender hier van op de hoogte, welke tot op heden nog nooit bezwaar hebben gemaakt omdat ze weten wat ze gedaan hebben.

Hoe voorkom ik dat mijn persbericht wordt geweigerd
Verstuur een "Premium Persbericht" en men ondergaat geen scherpe spam controle en je bericht wordt direct gepubliceerd. Controle vind achteraf plaats maar daar gelden minder strenge regels op. Redacteurs zijn ook wat terughoudender aangezien de verzender heeft betaald. Een bijkomend voordeel is dat het bericht binnen een mum van tijd al op diverse andere websites te vinden is met natuurlijk een link welke men bij het versturen kan opgeven.

Verstuur nu een Premium Persbericht