Persbericht schrijven tips

Vaak worden persberichten geweigerd, hier volgen een aantal tips om persberichten te schrijven. Omdat de redacties zoveel berichten ontvangen is de opbouw van een persbericht vaak bepalend voor het succes. Het nieuws moet dan ook heel concreet en duidelijk in de titel en de eerste paragraaf staan. Daarna kan de onderbouwing gegeven worden, maar maak het bericht niet langer dan één A4.

Zorg er voor dat u de "5 W's en H" heeft verwerkt in het persbericht:
Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer en Hoe

Kies een pakkende titel en geef een korte en krachtige inleiding. Hou de structuur voor een persbericht aan:
- Titel
- Inleiding
- Kern van het bericht
- Samenvatting
- Afsluiting (Noot voor de redactie)

Bekijk dit artikel over de structuur van het persbericht: Persbericht schrijven
Bekijk een voorbeeld persbericht met de structuur: Voorbeeld Persbericht

Goede persberichten hebben nieuwswaarde, zijn duidelijk geschreven en voor een breed publiek te begrijpen. Ze bevatten niet alleen citaten van eigen mensen maar ook van analisten, partners en klanten. Formuleer het nieuws in korte zinnen en zo concreet mogelijk.

U moet wel goed bedenken dat journalisten tegenwoordig overspoeld worden met persberichten. Een persbericht leidt daarom lang niet altijd tot vermelding in een publicatie. Toch is het belangrijk om een consistente stroom van kwalitatief goede persberichten over verschillende onderwerpen uit te sturen het hele jaar door. Serieuze journalisten zullen de berichten altijd even voorbij zien komen en vroeg of laat trekt uw persbericht de aandacht.

een goede bron om persberichten uit te sturen vind u hier: Verstuur een persbericht