CUIJK – Met het koude weer en bijbehorende verkeersproblemen knalt de vraag naar winterbanden in ons land door het plafond. Kai Peters uit Cuijk veroverde binnen een paar jaar een serieus deel van de internetverkoop met zijn Winterbanden.nl.

De onlinebandenhandel van Kai Peters loopt op rolletjes. Dit is nog maar het begin.

Met zijn 26 jaar is hij weliswaar nog jong, maar Kai Peters begeeft zich niet op glad ijs. Volgend jaar wil hij zelfs een begin maken met een landelijk netwerk van eigen vestigingen. Tot die tijd moet hij met zijn organisatie en uitgebreide partnernetwerk knallen om de drukte het hoofd te bieden. “Van oktober tot midden februari ben ik zonder een dag vrij te zijn in de weer, vaak tot diep in de nacht. En de groei is er nog lang niet uit.”

Peters is eigenlijk internetmarketeer, een commerciële man zonder specifieke kennis van autobanden of velgen, die hij ook in zeer groten getale levert. Via andere labels verkoopt hij ook mobiele telefoniekaarten en mobiele internetcapaciteit. “Mijn overkoepelende bedrijf Innoting staat eigenlijk voor de combinatie van innovatie en marketing. Bestaande producten op een andere manier in de markt zetten. Zo kwam ik ook op autobanden en velgen uit.”

Via zijn VelgenShop.nl en Winterbanden.nl timmert hij hard aan de weg. Klanten kiezen online hun banden of velgen uit, of een combinatie. Deze worden gemonteerd en gebalanceerd thuisbezorgd, of kunnen in een grote werkplaats annex magazijn door klanten worden opgehaald en door hen zelf in werkplaatslocaties op de auto worden gemonteerd. “Centraal in de Benelux, onze klanten komen uit diverse landen.”

Volgens Peters zijn de keuzemogelijkheden ontelbaar en is een betrouwbaar voorraadsysteem de crux. “Door alle autospecifieke eigenschappen en maten zijn er een paar miljoen opties te bestellen. Om de vijf minuten wordt onze voorraadcapaciteit door alle toeleveranciers, en dat zijn er tientallen binnen Europa, actueel gehouden. Klanten kunnen dus op de site zien of iets direct leverbaar is. Die voorraad komt dikwijls niet eens in ons magazijn aan, maar wordt rechtstreeks bezorgd.”

Vooral dit jaar is de vraag naar winterbanden mét stalen velgen booming. “Klanten ontdekken dat na een paar keer wisselen tussen zomer- of winterbanden, telkens vijf zes tientjes per keer, het bezit van eigen stalen velgen financieel al aantrekkelijker is.” Gevraagd naar hoeveel klanten hij momenteel bedient, formuleert hij voorzichtiger. “Wij leveren ook aan garagisten en montagebedrijven die groot bestellen, dus dat levert een troebel beeld op. Maar op goede momenten draaien we een paar ton omzet. Per dag.”

‘Nee’ verkopen
Terwijl traditionele bandenbedrijven vaker ‘nee’ moeten verkopen vanwege leveringsproblemen, zegt Peters juist alle steun te krijgen van fabrikanten en toeleveranciers. “Zij snappen onze filosofie en denken mee. Daardoor zijn ze bereid extra voorraad voor ons opzij te zetten, heel vaak zelfs zonder toezeggingen over afnametermijn of aanbetalingen te eisen.”

“Zonder alle uitstekende leveranciers, montagepartners en andere relaties die meebeslissen over deze concepten hadden we dit nooit van de grond kunnen krijgen”, roemt Peters zijn netwerk. “Dit kun je nooit alleen opzetten.”

In totaal werken nu zo’n twintig mensen om de banden- en velgenverkoop mogelijk te maken. “We hebben veel flexibele krachten, zoals programmeurs die onze systemen uitbreiden.”

Voor de toekomst heeft Peters grote plannen. “We werken nu al heel goed samen met een netwerk van bedrijven, maar de verkoop gaat nu nog centraal via de website, net als onze ondersteuning. Volgend jaar wil ik beginnen met vestigingen onder eigen naam, van ons of als franchise. Met een showroom in de buurt en lokale servicepunten met lokale opslag. Partners worden zo ook verantwoordelijk voor dat deel van het proces.”

Website: http://www.winterbanden.nl/nieuws/koning-winterband/

Bron: EMEA Persberichten