Banken blijven incasseren en het verkrijgen van een hypotheek zal nooit meer hetzelfde zijn, de markt is verandert. De media speelt een belangrijke rol en huizenverkopers zijn bang door de crisis en leggen schuld al snel neer bij anderen en zitten met de handen in het haar te wachten op een koper, maar is dat de oplossing?

“Hoog tijd om de consument bewust te maken van een nieuwe markt want ook huizenverkopers zijn verantwoordelijk voor het herstel van de woningmarkt” aldus HuisMakeOver.nl woordvoerder Engelhart die de afgelopen maanden ruim 150 woningverkopers bezocht om te kijken hoe de vork precies in de steel zit.

“Ook onze onderneming maakt nieuwe tijden mee, maar speelt daar juist op in. Verkoopstyling en het verkoopklaar maken van woning leidt tot goede resultaten, maar wanneer iedere woning verkoopklaar is betekent dat niet automatisch dat de markt weer in beweging komt, het is een stimulans maar niet de ultieme oplossing van een diepgeworteld probleem” aldus Engelhart. Ook heeft niet iedereen de financiële middelen om een woning verkoopklaar te laten maken en dus zal de verkoper zelf verantwoordelijkheid moeten nemen om het verkopen van een woning op een nieuwe manier te banaderen en te bespoedigen.

Het onderzoek is uitgevoerd door HuisMakeOver om te kijken hoe de woningmarkt zich langzaam kan herstellen op basis van realistische doelstellingen; het begint bij de bewustwording van de consument en het accepteren van verantwoordelijkheid. Ook de makelaardij begint op deze ontwikkeling in te spelen, er is dus zeker positief nieuws en licht aan het einde van de tunnel!

Op basis van vernieuwende tijden hebben steeds minder mensen tijd of zin om een woning na aankoop te verbouwen, dat brengt simpelweg kosten, zorgen en veel tijd met zich mee. Mensen kiezen in tijden van crisis bewust voor zekerheid, en ook bank gaan op deze manier denken. Zodra een woningverkoper zich hiervan bewust is kan hij of zij daar dus direct op in spelen en kansen tot verkoop aanzienlijk vergroten.

Bij woning verkoop is altijd sprake van een bepaalde wenswaarde (veelal gebaseerd op de hypotheekschuld); de taxatiewaarde en uiteindelijk de koopsom, oftewel het bedrag waarvoor de woning verkocht wordt. Zodra de consument los durft te laten van de wenswaarde, kijkt naar de realiteit en zich bewust is van het advies dat zowel de makelaar als een onafhankelijk verkoopklaar-adviseur neerlegt kan de woningverkoper door zelf verantwoordelijkheid te nemen er vaak voor zorgen dat de woning sneller verkoopt.

Leegstand kost immers ook geld, en er staan zo ontzettend veel woningen te koop dat kopers simpelweg net zo lang zoeken tot ze woonklaar huis vinden, vanuit verkoop perspectief dus een verkoopklaar huis.
Verkoopstyling, of het verkoopklaar maken van een woning komt in grote lijnen vaak aan op een investering van 1 tot 1.5% van de verkoopwaarde, duidelijk dat niet iedereen dit kan investeren. Een onafhankelijk verkoopklaar-advies waarmee een koper ook zelf aan de slag kan gaan is echter een low-budget oplossing waarmee ook de verkoper zelf aan de slag kan gaan, wat ons betreft een duidelijk signaal dat er mogelijkheden bestaan om de markt opnieuw in beweging te krijgen.

Website: http://www.huismakeover.nl