Tien jaar geleden hielden ‘cybersquatters’ bedrijven uit hun slaap. Deze goudzoekers die cruciale domeinnamen wegkaapten voor de neus van de rechtmatige eigenaren, zijn langzaamaan uitgestorven. Er viel geen geld mee te verdienen. Het besef dat één goede domeinnaam voldoende is voor de meeste (grote) bedrijven heeft de overhand gekregen bij de internetbezoeker.
Nu we aan het begin staan van een nieuw decennium, zien we een verschuiving van de surfgedrag en het belang van de domeinnaam. Uit een Amerikaans onderzoek gehouden in 2008 blijkt dat 9 op de 10 internetters graag merken en bedrijven ziet verschijnen waar men zich doorgaans online bevindt: op Social Media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.
Als we enkele bedrijven bekijken die zich op deze Social Media bevinden, dan zien we dat ze een ongelukkig gekozen “URL” hebben. Het Belgische pretpark Bobbejaanland streeft dezer dagen naar 50.000 leden, maar is enkel te vinden op www.facebook.com/pages/Lichtaart-Belgium/Bobbejaanland/25556630821 terwijl de link www.facebook.com/bobbejaanland voor hun marketingafdeling voor het grijpen ligt. Een onderzoek van de Engelsman Erik Heels toont aan dat 93 van de 100 topmerken niet beschikken over hun eigen twitter-URL.
Het belang van de Social Media URL Stel, men schrijft over uw merk op Twitter. In een tweet verwijst men naar een andere Twitter account via het ‘@’-symbool.
Laat dat symbool nu ook automatisch een link leggen naar uw Twitter pagina? Een voorbeeld-tweet: “ik heb vandaag prachtige nieuwe @adidas basketball-schoenen gekocht” vergezeld met een foto. De @adidas verwijst helaas naar een pagina die niet van de producent Adidas zelf is, maar van een liefhebber (of een ontevreden consument met kwade bedoelingen).
Bezoekers gaan niet zoeken naar de echte pagina van een merk of bedrijf, ze verwachten dat bedrijven zelf hun huiswerk maken en hun naam goed vastleggen.
Regels en wetten De Social Media hype is voorlopig nog niet uitgedoofd, en bedrijven als Twitter, Facebook en LinkedIn hebben hun maatregelen genomen. Ze hebben hun algemene voorwaarden ingericht op ‘squatters’ en werken mee aan een actieve bescherming van rechten.
Maar dit gold ook voor de domeinorganisaties tien jaar geleden. En toch hebben toen vele bedrijven lang mogen wachten voordat ze pas konden beschikken over hun domeinnaam. En dat kan bedrijven tijdens de Social Media hype toch zuur opbreken.
Out of Site kan u beschermen door met u een goed online profiel op te stellen voor de verschillende social media. Zij zorgen voor een correcte registratie van uw naam en onderhouden met u uw online identiteit.
Website: http://www.outofsite.eu
Bron: EMEA Persberichten